Prevare preko oglasnika! Na što trebate paziti?
Oglasnici vrve prevarantima koji se koriste sve perfidnijim metodama za pljačkanje. Nedavni slučaj mlade Makaranke potaknuo me je da napišem članak o sličnom iskustvu kroz koje je prošla moja prijateljica. Ovo se dogodilo prije otprilike dva tjedna, a njezino iskustvo prenosimo kao upozorenje svima vama koji koristite oglasnike. Budući da u objavljenim člancima o slučaju iz Makarske nedostaju ključni detalji, ovdje ću istaknuti na što sve trebate obratiti pozornost.
Prevara preko oglasnika
Priča ide ovako. Moja kolegica je na vrlo popularnom besplatnom oglasniku oglasila prodaju narodne nošnje. Ubrzo se putem emaila javio zainteresirani „kupac“ i pitao koliko dugo posjeduje nošnju i može li to poslati u Latviju.
Ovo je bilo malo čudno na prvu i ona traži video poziv kako bi se uvjerila da je sve u redu. Čovjek izbjegava video poziv i pravda se kako nema kameru na trenutnom uređaju, ali odmah nakon toga šalje fotografiju osobne iskaznice kao dokaz da je on taj za kojeg se predstavlja. Zanimljivo je da se podaci na osobnoj podudaraju s nazivom njegovog emaila.
U porukama objašnjava da je inače iz Hrvatske, ali sada živi i radi u Latviji i komunikacija se ipak nastavlja. Pristao je platiti cijenu uvećanu za iznos poštarine, a kako bi sve bilo uvjerljivije poslao je link Hrvatske pošte s izračunom poštarine.
Nakon toga zatražio je njezin IBAN kako bi mogao uplatiti dogovoreni iznos. Nakon što mu je poslala ove podatke, on najavljuje email koji će uskoro poslati njegova banka s potvrdom o rezerviranim sredstvima. U isto vrijeme zahtijeva da se pošalje roba i da mu se proslijedi broj za praćenje pošiljke. Nakon toga bi rezervirana sredstva trebala stići na njezin račun.
Na što trebate obratiti pozornost
Dakle ovdje slijedi bitan dio. Ubrzo dolazi email od banke u kojem stoji da su sredstva rezervirana, ali da će biti puštena tek kad se predmet pošalje na adresu njihovog klijenta, a njima dostavi broj za praćenje pošiljke. Sve djeluje službeno, a email čak sadrži potpis i fotografiju voditelja banke. Ono što opet budi sumnju je ime banke. Naime riječ je o singapurskoj banci OCBC. Srećom, moja prijateljica odlučuje istražiti malo dublje o čemu se ovdje radi.
Pretraživanjem interneta dolazi do službene stranice ove singapurske banke ocbc.com i ono što joj prvo upada u oči je različita domena od one u emailu. Dakle, postoji čak i čovjek s fotografije, koji je jedan od čelnih ljudi banke, no domena je potpuno različita. Budući da ova singapurska banka ima službu za korisnike, odlučila im je proslijediti dobiveni email na provjeru. Već kroz nekoliko sati potvrdili su da se radi o lažnom emailu i savjetovali da odmah prekine komunikaciju i obavijesti policiju.
Ono što bi uslijedilo da je nastavila s postupkom i poslala traženi predmet te broj za praćenje pošiljke, je još jedan lažni email „od banke“ u kojem bi prevarant tražio da unese podatke o svom računu uključujući i kontrolni broj. Ovo često prolazi, zato što je prevara pomno pripremljena sa svim detaljima. Dakle podaci o računu i kontrolni broj unose se najčešće u pripremljeni internet obrazac i sve izgleda kao da komunicirate s pravom bankom.
Zaključak
Ovdje se radi o dobro pripremljenoj prevari, što se vidi iz svih detalja. Email s kojeg je stigla prva poruka odgovara imenu s poslane fotografije osobne iskaznice. Najvjerojatnije da je prevarant ukrao nečije podatke i na ovaj način se lažno predstavlja i traži nove žrtve. Zatim, email banke, koji izgleda kao službeni email s logotipom banke, fotografijom voditelja banke i drugim detaljima.
Na ovakve načine oštećeni ostaje bez oglašenog predmeta, ali i bez sredstava na vlastitom računu, budući da je prevarantu dao sve potrebne podatke da raspolaže njegovim računom.
O ovom pokušaju prevare obaviještena je služba za korisnike oglasnika kao i policija te banka. No budući da do prevare nije došlo, nego je riječ o pokušaju, zapravo nitko nije smatrao važnim da se bilo što poduzme.
Najmanje što možemo učiniti je proslijediti upozorenje našim bližnjima i biti na oprezu.